Parenzana (Ferrovia Trieste-Parenzo-Canfanaro, TPC) je uskotračna željeznička pruga koja je povezivala Trst preko niza kolodvora s Porečom kao krajnjim kolodvorom. Od tuda naziv Parenzana odnosno Porečanka. Bila je u funkciji od 1902. do 1935. godine. Prolazila je kroz tri države: Italiju (13 km), Sloveniju (32 km) i Hrvatsku (78 km). Koridor pruge je danas sačuvan, kao i velik broj pratećih željezničkih objekata, mostova, vijadukata i tunela.

Iako je relativno kratko prometovala, malena je željeznica  ostavila neizbrisiv trag u cijelome kraju. Kameni lukovi njenih vijadukata nastavili su premošćivati kanjone šumnih rječica, a tamni otvori tunela kao da su zauvijek urasli u šumovite bokove strmih obronaka. Uz trasu su ostali razbacani karakteristični međaši i miljokazi s oznakom kilometara udaljenosti od Trsta i kraticom TPC (Trieste- Parenzo-Canfanaro) koja ukazuje na težnje graditelja da produže prugu od Poreča sve do Kanfanara, gdje bi se spojila s važnom prugom za Pulu. I ljudi su nastavili živjeti s Parenzanom: u većini staničnih zgrada ostale su stanovati obitelji namještenika željeznice, a s vremenom su se uselili  i drugi stanari. Neki dijelovi trase nastavili su se koristiti kao lokalni kolni putovi, a u hladovitim tunelima poduzetni su mještani našli idealne uvjete za uzgoj gljiva.

Na stotu obljetnicu otvorenja pruge, pokrenuta je inicijativa za svojevrsnu obnovu ove jedinstvene željeznice koja je početkom 20. stoljeća povezivala ljude i narode. 2002. godine, Istarska županija i Upravni odjel za turizam, zajedno s Udrugom za obnovu željeznice Poreč-Kopar-Trst, udarili su temelje budućeg projekta „Parenzana – put zdravlja i prijateljstva“, kako bi se cijela trasa pruge uredila za kretanje šetača i biciklista. Od tada do danas, cijela je trasa uređena i označena karakterističnim putokazima, izgrađene su zaštitne ograde na mostovima i vijaduktima, osvijetljeni su tuneli, te su postavljeni prateći sadržaji koji posjetiteljima pripovijedaju priču o Parenzani.

Dio trase stare pruge, od graničnog prijelaza Italija-Slovenija do Poreča, je preuređen u biciklističke i pješačke staze, a razmišlja se i o obnovi pojedinih dionica pruge u turističke svrhe.

Danas je Parenzana najpoznatija i najposjećenija biciklističko-pješačka staza u Istri. Hrvatski dio staze zajednički održavaju Istarska županija i gradovi i općine uz Parenzanu. Istarska županija kontinuirano uređuje, oprema i promovira hrvatski dio Parenzane. Uz trasu se nalazi 20-ak Bike&Bed objekata, 7 specijaliziranih servisera za bicikle te 15-ak agencija koje nude najam bicikala (od kojih neke nude i usluge prijevoza). Uslijed povećanja infrastrukturnih radova i izgradnje istarskog ipsilona (autoput) u posljednjih desetak godina, Parenzana je na nekoliko lokacija ispresijecana prometnicama. Stoga, iako su označene prometnom signalizacijom, na tim je lokacijama potreban pojačan oprez.

Vižinada u spomen na uskotračnu željezničku prugu svake godine posljednje nedjelje u mjesecu rujnu organizira Rekreativni biciklistički maraton za sve uzraste.Rekreativni biciklistički maraton Parenzana je prigoda da Vižinada i natjecateljima i svojim gostima pokaže kako je ona, a pogotovo nekadašnja trasa uskotračne pruge, mjesto u kojem se može doživjeti idilična slika ovoga kraja i da je u njoj objedinjeno puno toga najboljeg i najljepšeg u Istri.  Maraton u svojoj dužini od 46,7 km u finišu biciklističke sezone slovi kao kraljica rekreativnog biciklizma ne samo Istre nego i Hrvatske. Vozi se asfaltiranom cestom s natjecateljskim dijelom na dionici od Ponte Portona do Vižinade. Uz biciklistički maraton za  ljubitelje pješačenja organizira se i pješačka tura u dužini od oko 10 km s posjetom lokalnim vinarima i maslinarima gdje se organizira okrjepa.

Više informacija o samoj Parenzani možete naći na stranici www.parenzana.net